1 maja spółka Brightline West ogłosiła, że Siemens Mobility został wskazany jako preferowany dostawca pociągów kolei dużych prędkości do obsługi nowej linii łączącej Las Vegas z Kalifornią. Umowa obejmie flotę dziesięciu składów "American Pioneer 220" (AP 220).
Brightline West poinformowała o wyborze Siemens Mobility jako preferowanego dostawcy składów do obsługi
nowego połączenia kolejowego pomiędzy Las Vegas a Kalifornią. Ostateczne umowy dopiero zostaną podpisane, a jeśli do tego dojdzie to kontrakt obejmie budowę, z godnie z regulacjami „Buy America”, czyli przepisami wymagającymi prowadzenie większości prac oraz korzystania z poddostawców zlokalizowanych w USA, dziesięciu składów "American Pioneer 220" (AP220), które mają zostać dostarczone do 2028 r.
W ramach kontraktu Siemens Mobility zapewni także 30-letnie utrzymanie floty, które będzie realizowane w zakładach w Sloan w Newadzie w pobliżu jednej z planowanych stacji Brightline West. Zamawiający podkreśla, że przyczyni się to do wygenerowania dobrze płatnych miejsc pracy w regionie. Jak informuje Brightline West Siemens otworzy nowy zakład w celu budowy pociągów AP220, ale jego lokalizacja zostanie podana dopiero po podpisaniu umowy.
Zamawiane składy mają również w przyszłości
zapewnić pełną interoperacyjność z projektem California High Speed Rail realizowanym przez władze stanu Kalifornia – prace nad nim posuwają się dość wolno, ale ostatnio
poznaliśmy wizualizacje stacji oraz wiemy o pracach nad
wyborem taboru do obsługi tej linii.
Same składy dla Brightline West mają zostać oparte o sprawdzoną w Europie platformę Velaro, a oznaczenie 220 odnosi się do planowanej prędkości eksploatacyjnej na poziomie 220 mph. Siedmiowagonowe pociągi pomieszczą od 434 do 450 pasażerów, w zależności od ostatecznej konfiguracji i będą mogły pokonać całą trasę w mniej niż dwie godziny. Wybór Siemensa jako dostawcy nie jest zaskoczeniem. Spółka dostarcza bowiem składy nie tylko do Brightline na Florydzie, ale także realizuje zlecenia dla Amtraka i jest obecnie największym producentem taboru dla kolei dalekobieżnej w USA.
– Jesteśmy podekscytowani współpracą z Brightline i możliwością wprowadzenia kolei dużych prędkości w Ameryce w oparciu o 40-letnim doświadczeniu Siemensa w projektowaniu, budowie, testowaniu, dostarczaniu i utrzymywaniu pociągów w Stanach Zjednoczonych – powiedział Marc Buncher, prezes zarządu Siemens Mobility North America.
Brightline West podkreśla, że nowa linia i składy będzie pierwszą amerykańską koleją dużych prędkości (powyżej 200 mph, czyli ok. 320 km/h), ale jest to kwestia dość dyskusyjna. Już obecnie z prędkością 150 mph (ok. 240 km/h) porusza się Acela Express Amtraka, ale nie wykorzystuje ona budowanej od podstaw nowej infrastruktury, a jedynie zmodernizowany NEC.